Z tisku
Historické litinové sloupy z nádraží
ve Varech zachrání stěhování
Originální litinové sloupy a střešní
nosníky, které od roku 1870 stojí na nástupišti karlovarského horního
nádraží, čeká velké stěhování.
Vedení magistrátu zvažovalo přesunutí sloupů na nádraží v obci Březová v
blízkosti Karlových Varů. Jenže podle náměstka Klsáka
nakonec zvítězilo jednodušší a současně i efektivní řešení. Vše se přesune
do prostor stávajících autobusových zastávek před horním
nádražím.
"Je to pěkné řešení," pochvalovala si nápad karlovarského vedení města
regionální mluvčí Českých drah Radka Pistoriusová.
.......Konstrukce je podle Klsáka v relativně dobrém stavu,
takže její rozebrání a opětovné sestavení před nádražím je reálné.
Téměř stejnou podobu, jakou má nádražní zastřešení, dostala kdysi
karlovarská Sadová kolonáda. Obě konstrukce vznikly
ve slévárnách v Blansku, uvedl náměstek.......
......„Část původního zastřešení přestěhujeme vedle nové
odbavovací budovy,“ nastínil další osud náměstek SŽDC Pavel Paidar......
Návrh
Tak jako jsem navrhoval v r. 2010 posunutí nádražní budovy do pozice ve které
byla původně a z nádražní budovy
vycházející návštěvníci měli před sebou pohled na celé město v údolí -
dovoluji si podat návrh na přemístění litinového
zastřešení spíše do
Dvořákových sadů a napojit celou bíle natřenou i zmenšenou konstrukci na Sadovou kolonádu.
Ono tam již kdysi, něco podobného
stálo.
Byla by škoda schovat takovouto historickou krásu před
novou moderní nádražní budovu, navíc tam
kde projde minimum návštěvníků Karlových
Varů.
Problém č.1: Podle poslední získané informace není litinová konstrukce v
majetku města ale je v majetku SŽDC
a dosud není jasné,
kde konstrukce po
případné repasi skončí.
4 ks
16 ks
20 ks
8 ks
O svém návrhu jsem informoval magistrát -
možná pozdě - ale přeci jen jsem se o to pokusil.
|
14.8.2016
|
|
Rozšířit Sadovou kolonádu? Ne, odmítá město
Karlovy Vary - Karlovaráci projevili velkou trpělivost s obnovou
horního nádraží. Provizorium spojené s touto nákladnou rekonstrukcí
totiž pokračuje. Nepohodlí cestujících by mělo podle informací
majitele, tedy Správy železniční dopravní cesty, skončit místo
původně plánovaného května na podzim letošního roku. A v souvislosti
s rekonstrukcí nádraží se začalo mluvit o Sadové kolonádě. Proč?
V říjnu by už nové nádraží za téměř 90 milionů korun, z nichž
sedmdesát milionů tvoří evropské dotace, mělo být v provozu.
Přestavba bývalého zpustlého nádraží je pod pečlivým dozorem nejen
stavebníků, ale také Karlovaráků. A někteří přicházejí i s vlastními
návrhy, jak originální litinové sloupy a střešní nosníky, které
stojí na nástupišti karlovarského horního nádraží od roku 1870,
zachránit. Litinové sloupoví se zastřešením mělo být podle projektu
přesunuto před nádražní budovu.
„Nejsem expert na estetiku a kolem nádraží chodím téměř každý den.
Nedokáži si ale představit, jak tato kombinace dopadne. Pakliže znám
Karlovy Vary dost zblízka, líbilo by se mi více celou tuto
konstrukci napojit na Sadovou kolonádu ve Dvořákových sadech (viz
snímek). Byla by škoda schovat takovouto historickou krásu před
novou, moderní nádražní budovu, navíc tam, kde projde minimum
návštěvníků Karlových Varů," navrhuje magistrátu Kristian Houf z
Karlových Varů. Podle něj by se konstrukce dala upravit do stejné
výšky. „A vcelku by v těchto místech ladila více než jako přístřešek
před moderním nádražím," uvádí Kristian Houf a návrh zveřejnil i na
webu Karlovy Vary 1945.
Primátor Petr Kulhánek (KOA) potvrdil, že Houfův návrh město
obdrželo, ale zároveň dodal, že je nereálný. „Řešení je to velmi
vzletné, ale není možné," vysvětlil primátor. Ovšem také ocenil, že
Karlovaráci mají zájem na tom, jak jsou projekty na obnovy různých
staveb navrženy, a všímají si, jak se Karlovy Vary mění a
modernizují. Návrh předsunutí přístřešku před nádraží už navíc
neplatí, protože zůstane u nástupiště a o deset metrů se posune
pouze v prostoru kolejí.
Podle náměstka Jiřího Klsáka (KOA) jde o nejjednodušší a současně i
efektivní řešení. „Probírali jsme to několikrát a variantu
předsunutí přístřešku jsme vzdali. S tímto řešením souhlasili i
památkáři," vysvětlil náměstek Klsák.
Nová, prosklená výpravní budova vychází z projektu architekta Petra
Franty z roku 2010.
Autor: Ivana Kalinová
|
Navštivte stránky o Karlových
Varech 1945
www.fofifo.wz.cz
|