Pohněte nádražím,
žádá Houf
17.1.2011
Karlovy Vary se těší na zbrusu nové Horní
nádraží. Bude zářit na stejném místě, kde už stálo před válkou?
Na místě současného nádraží začnou České dráhy (ČD) stavět jiné.
Nejprve nechají zbourat stávajícího krále mezi nejošklivějšími
nádražními budovami v zemi, pak postaví budovu novou. Se stavbaři se
tam cestující začnou potkávat ještě letos, ČD projekt představily
před pár měsíci.
Tvůrce internetových stránek fofifo.com Kristian Houf teď ale
vystoupil s návrhem, aby České dráhy posunuly novou budovu jen o pár
desítek metrů vedle. Směrem na Bohatice. Na místo, kde Horní nádraží
reprezentovalo lázeňské město až do spojeneckého bombardování na
konci 2. světové války. „Tenkrát tam vedle sebe stály tři budovy. A
když cestující vystoupili z prostřední, tedy hlavní budovy, měli
krásný výhled na Karlovy Vary. Na celé údolí pod nimi,“ vysvětluje
Kristian Houf, proč se svým návrhem přišel. Chce lidem přijíždějícím
do města vrátit stejný výhled, jaký měli třeba herci v komedii Tři
vejce do skla s Vlastou Burianem v hlavní roli.
Nápad provozovatele internetových stránek, které se věnují roku 1945
v Karlových Varech, se mnohým lidem líbí. „Pokud to bude směrem na Bohatice, tak proč ne. Každopádně si myslím, že pár desítek metrů už
nebude takový problém,“ podporuje Houfovu myšlenku například Jiří
Mencl z Karlových Varů.
Nápad nadchl i Marii Svobodovou. „Když už se bude stavět skoro na
zelené louce, tak ať s tou budovou hnou na původní místo. Vždyť je
to jen kousek,“ ukazuje z nástupiště. České dráhy, na které se
Kristian Houf se svým návrhem obrátil, však právě tuto relativně
krátkou vzdálenost považují za velký problém.
„Tuto variantu jsme probírali na počátku řešení projektu. A upustili
jsme od ní. Z majetkoprávních důvodů,“ vyjádřil se ke snaze Kristiana Houfa Patrik Konopásek, ředitel Regionální správy majetku
Českých drah v Ústí nad Labem. Pozemek na místě, kde od
devatenáctého století stálo původní karlovarské nádraží, patří
městu. A podle Českých drah by vyřešení majetkových převodů výstavbu
nové haly výrazně oddálilo. „Případný odkup nebo směna pozemku je
dlouhodobou záležitostí,“ upozornil Patrik Konopásek.
Důvodů, proč dráhy trvají na současném místě, je ale víc. Projekt
uznávaného českého architekta Petra Franty totiž počítá s tím, že
nová budova přímo naváže na lávku přes trať. Také lávka pro pěší má
být nová.
„A taky mi na magistrátu řekli, že investor chce zachovat původní
litinové zastřešení nástupiště,“ dodává Houf.
Malý varský zázrak
Se stavbou nového Horního nádraží začnou ČD ve druhé polovině
letošního roku.
„Nejdřív musíme zajistit technologie nezbytné k drážnímu provozu,“
vypočítává mluvčí Českých drah Radka Pistoriusová. „Potom přijde na
řadu přestěhování Krajského centra osobní dopravy ČD a nakonec
musíme připravit dočasné prostory pro prodej jízdenek,“ představila
harmonogram prací na letošní jaro. Na podzim roku 2012 pak mají mít
Karlovy Vary zcela novou nádražní halu. Zatímco za tu dnešní se
stydí, novou se budou chlubit. Výstavba nové nádražní budovy se
přitom v českých podmínkách rovná malému zázraku. „Výstavba nové
výpravní budovy je v současném období ojedinělou akcí. České dráhy
totiž své objekty především opravují, nové haly prakticky
nestavíme,“ připomíná náměstek generálního ředitele Českých drah pro
správu majetku Milan Matzenauer. |
|