Pohněte nádražím, žádá Houf
17.1.2011

Karlovy Vary se těší na zbrusu nové Horní nádraží. Bude zářit na stejném místě, kde už stálo před válkou?
 
Na místě současného nádraží začnou České dráhy (ČD) stavět jiné. Nejprve nechají zbourat stávajícího krále mezi nejošklivějšími nádražními budovami v zemi, pak postaví budovu novou. Se stavbaři se tam cestující začnou potkávat ještě letos, ČD projekt představily před pár měsíci.
Tvůrce internetových stránek fofifo.com Kristian Houf teď ale vystoupil s návrhem, aby České dráhy posunuly novou budovu jen o pár desítek metrů vedle. Směrem na Bohatice. Na místo, kde Horní nádraží reprezentovalo lázeňské město až do spojeneckého bombardování na konci 2. světové války. „Tenkrát tam vedle sebe stály tři budovy. A když cestující vystoupili z prostřední, tedy hlavní budovy, měli krásný výhled na Karlovy Vary. Na celé údolí pod nimi,“ vysvětluje Kristian Houf, proč se svým návrhem přišel. Chce lidem přijíždějícím do města vrátit stejný výhled, jaký měli třeba herci v komedii Tři vejce do skla s Vlastou Burianem v hlavní roli.
Nápad provozovatele internetových stránek, které se věnují roku 1945 v Karlových Varech, se mnohým lidem líbí. „Pokud to bude směrem na Bohatice, tak proč ne. Každopádně si myslím, že pár desítek metrů už nebude takový problém,“ podporuje Houfovu myšlenku například Jiří Mencl z Karlových Varů.
Nápad nadchl i Marii Svobodovou. „Když už se bude stavět skoro na zelené louce, tak ať s tou budovou hnou na původní místo. Vždyť je to jen kousek,“ ukazuje z nástupiště. České dráhy, na které se Kristian Houf se svým návrhem obrátil, však právě tuto relativně krátkou vzdálenost považují za velký problém.
„Tuto variantu jsme probírali na počátku řešení projektu. A upustili jsme od ní. Z majetkoprávních důvodů,“ vyjádřil se ke snaze Kristiana Houfa Patrik Konopásek, ředitel Regionální správy majetku Českých drah v Ústí nad Labem. Pozemek na místě, kde od devatenáctého století stálo původní karlovarské nádraží, patří městu. A podle Českých drah by vyřešení majetkových převodů výstavbu nové haly výrazně oddálilo. „Případný odkup nebo směna pozemku je dlouhodobou záležitostí,“ upozornil Patrik Konopásek.
Důvodů, proč dráhy trvají na současném místě, je ale víc. Projekt uznávaného českého architekta Petra Franty totiž počítá s tím, že nová budova přímo naváže na lávku přes trať. Také lávka pro pěší má být nová.
„A taky mi na magistrátu řekli, že investor chce zachovat původní litinové zastřešení nástupiště,“ dodává Houf.
Malý varský zázrak
Se stavbou nového Horního nádraží začnou ČD ve druhé polovině letošního roku.
„Nejdřív musíme zajistit technologie nezbytné k drážnímu provozu,“ vypočítává mluvčí Českých drah Radka Pistoriusová. „Potom přijde na řadu přestěhování Krajského centra osobní dopravy ČD a nakonec musíme připravit dočasné prostory pro prodej jízdenek,“ představila harmonogram prací na letošní jaro. Na podzim roku 2012 pak mají mít Karlovy Vary zcela novou nádražní halu. Zatímco za tu dnešní se stydí, novou se budou chlubit. Výstavba nové nádražní budovy se přitom v českých podmínkách rovná malému zázraku. „Výstavba nové výpravní budovy je v současném období ojedinělou akcí. České dráhy totiž své objekty především opravují, nové haly prakticky nestavíme,“ připomíná náměstek generálního ředitele Českých drah pro správu majetku Milan Matzenauer.