Do roku 1939 se n
a veškerých silnicích v Československu jezdilo vlevo.

 hlásaly již v roce 1938 směrovky v Karlových Varech !

Oficiálně na celém území Čech a Moravy byl pravostranný provoz nařízen od 6 hodin ráno 17. března 1939.

První město s jízdou vpravo
V Karlových Varech se však vpravo začalo jezdit již o půl roku dříve a to od 4. října 1938,
kdy do města v 9 hodin dopoledne vstoupila německá vojska.

       
Německá armáda nařídila změnu směru jízdy hned v prvních dnech okupace
a tak se Karlovy Vary staly u nás prvním městem s jízdou vpravo.
    
Tato dopravní novinka se u nás připravovala již v polovině 20. let /1920-1929/, kdy vláda přistoupila
k Pařížské konvenci, a zavázala se "v přiměřeně vhodné době" zavést jízdu vpravo. Až v roce 1931
pak republika přislíbila, že na pravou stranu vozovky přesune dopravu do pěti let, což se však nakonec
nepovedlo a k rychlé změně došlo až s příchodem německé armády a protektorátem Čechy a Morava.
Pražské elektrické podniky se otázkou, co všechno bude potřeba při změně směru jízdy udělat, zabývaly
už od konce 20. let. Po rozhodnutí z listopadu 1938 se začala připravovat rozsáhlá přeměna tramvajové
dopravy v hlavním městě. Do začátku května se měly vyměnit výhybky, přebudovat značení, nástupní
ostrůvky a i tramvaje samotné - u novějších vozů se třeba musely přesunout dveře z levého na pravý bok.
Přes všechny předchozí přípravy se nicméně v Praze mohla jízda vpravo zavést až devět dnů po zbytku
protektorátu, a to od tří hodin ráno v neděli 26. března 1939.

V obsazeném Rakousku ve Vídni, změnili němci jízdu z levé strany na „Jezděte vpravo“ rychleji!
V noci z 18. do 19. září 1938 bylo na délce tratě 596,2 km změněno necelých 1596 z 2475 výhybek
a téměř všech 1479 zastávek. Organizace byla tak dobrá, že 19. září /po dvou dnech/ na začátku
denního provozu fungovaly všechny linky zcela normálně.

 

Jste na stránkách www.fofifo.wz.cz
Použité reprodukce jsou z publikace "Karlovy Vary navrácené Říši" z roku 1941